Ansvarsfull shopping



Klimatkompenserade leveranser

Det är viktigt för oss som företag att i största möjligaste mån värna om miljön och bidra till en minskad klimatpåverkan. Vi klimatkompenserar därför alla leveranser med PostNord. Det görs med hjälp av FN-certifierade CDM-projekt (Clean Development Mechanism) via företaget 2050. Projekten är även certifierade enligt Gold Standard, en kvalitetsstämpel för klimatkompensationsprojekt som innebär strikta förhållningsregler med ytterligare krav på socialt ansvarstagande och hållbar utveckling.

Våra övriga åtgärder för hållbarhet

-Vi klimatkompenserar alla våra budleveranser

-Vi erbjuder miljövänligt transportalternativ med cykelbud  i Stockholms innerstad

-Vi använder i största möjligaste mån återvinningsbara förpackningsmaterial

-Vi strävar alltid efter att minimera förpackningsstorleken i syfte att minska volymen på våra försändelser

-Vi minimerar pappersutskick genom elektronisk kommunikation kopplat till order och leverans

-Vi återvinner allt förpackningsmaterial i vårt lager


Finns det något du som kund kan göra för miljön?

Att vi erbjuder 14 dagars öppet köp är viktigt för många kunder och något som är grundläggande för vårt erbjudande till dig som kund. Vi har förstås full förståelse för att en eller flera varor kan ha en annan storlek/passform än väntat, eller att varan av andra anledningar inte motsvarar förväntningarna, och att man därför väljer att returnera hela eller delar av sin order. Och att man sedan lägger en ny order med annan storlek, färg eller stil på produkten.

Vår önskan är dock att våra kunder handlar så ansvarsfullt som möjligt och därför endast köper de produkter man har för avsikt att behålla. Vi förbehåller oss rätten att neka ordrar som vi definierar som ”ovanligt stor beställning” i syfte att man som kund köper hem fler produkter än man redan från start tänkt behålla (t.ex. ordrar med flera likvärdiga varor i olika färger eller i flera olika storlekar). Detta eftersom att dubbla fraktvägar får en onödigt stor miljöpåverkan och kraftigt ökade fraktkostnader. Skrymmande produkter har en ännu större negativ påverkan varför vi anpassar vår bedömning efter försändelsens storlek.

För oss är det viktigt med ansvarsfull shopping utifrån klimatpåverkan, men också för att vi som ett mindre e-handelsföretag har svårt att kombinera extrakostnaden som dessa leveranser och returer innebär, med vår strävan att ha generösa kundvillkor och alltid erbjuda den bästa möjliga shoppingupplevelsen som helhet. Vi hoppas att du som kund har förståelse för vår strävan och vill hjälpa oss att lyckas med vår målsättning!

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår kundservice för att få hjälp med att välja storlekar, färger, linstyper m.m.
Kontakta oss