Frågor & svar

Order »
Betalning »
Leverans »
Returer »
Produkter »
Kontakt »


Order

Hur vet jag att min order har blivit mottagen?
Det skickas ett ordererkännande till den e-post du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått ett e-postmeddelande har beställningen inte gått igenom eller en felaktig e-postadress är angiven. Är du osäker så kontakta gärna vår kundservice.

Hur gör jag för att komplettera eller ändra min order?
Detta går inte att göra själv. Kontakta kundserivce snarast möjligt för vidare hjälp.

Hur gör jag för att avbryta en order som jag lagt?
Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig med detta under förutsättning att din order inte är levererad ännu. Är den levererad måste du ta emot leveransen och sedan returnera försändelsen till oss med den förbetalda returfraktetiketten som medföljer varje leverans. När vi fått din retur kommer vi att kreditera din order förutom den fraktavgiften som debiterats vid köpetillfället.

Vad händer om jag inte hämtar ut min beställning hos postombudet?
Hämtar du inte ut beställda varor debiteras du 299 kr för outlöst paket.

Är alla priser på Sportbrillor.se inklusive moms?
Ja, alla priser är inklusive moms och i svenska kronor.

Om jag hittat ett lägre pris men vill handla av Sportbrillor.se?
Om du inför ett köp eller upp till 7 dgr efter köpet, hittar en likadan vara till ett billigare pris i antingen någon svensk fysisk butik, eller i någon svensk internetbutik (d.v.s. ett svenskregistrerat bolag), drar vi av mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. I händelse frakt-, eller andra avgifter tillkommer, ska alla sådana avgifter inkluderas vid prisjämförelsen.
Vi förbehåller oss dock rätten att avböja prisgaranti (och därmed tacka nej till ordern) om priset är så lågt att vi förlorar pengar på försäljningen.
Exempelvis kan detta uppstå vid konkursutförsäljningar, totala sortimentsutförsäljningar eller att stora aktörer förmodligen har lägre inköpspriser.

Vad betyder rekommenderade priser?
Ett rekommenderat pris är det pris som våra leverantörer rekommenderar att varan ska säljas för. Våra egna priser definieras bl.a. utifrån vid var tid gällande marknadspris, och eventuell rabatt anges i procent utifrån det rekommenderade priset. 

Vad kostar frakten inom Sverige?
Vi har ett enhetsfraktpris på f.n. 69 kr på alla ordrar (99 kr för hemleverans) och en returfraktavgift på 69kr med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Vid hel- eller delretur återbetalas inte ovan nämnda frakt- och returkostnader.

Kan jag beställa fler artiklar och endast betala 69kr?
Ja, men vi rekommenderar att du i möjligaste mån inte beställer mer artiklar till antalet än du har för avsikt att också behålla. Detta för att undvika onödiga frakter vilket har en negativ klimatpåverkan.
Läs mer under rubriken, Ansvarsfull shopping.

Busenkel returprocess
Och returprocessen kunde inte vara enklare. Är du inte nöjd med produkten använder du samma ytteremballage som produkten kom i, tejpar igen och klistrar på den färdiga returfraktetiketten. Kommer du ihåg att lägga med en kopia av följesedeln så uppskattar vi det men annars klarar vi oss med att vi ser vem returen kommer ifrån på fraktetiketten.


Hur mycket måste jag handla för, för att få det fraktfritt inom Sverige?
Vi har ingen fraktfri gräns utan debiterar en enhetsfrakt på f.n. 69 kr på alla beställningar. Vid val av hemleverans är enhetsfraktkostnaden f.n. 99 kr. en returfraktavgift på 69 kr tillkommer också vid hel- eller delretur.

Kan ni leverera utomlands och vad är i så fall fraktkostnaden?
Nej, vi levererar tyvärr inte utanför Sverige.

Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja på?
Vi erbjuder privatpersoner fakturabetalning, swish, direktbetalning via bank, kortbetalning och delbetalning via vår Klarnakassa. För företag finns Klarna Faktura, delbetalning och kortbetalning. 

Hur fungerar fakturabetalning?
När vi skickar ditt paket/försändelse får du fakturan skickad med e-post från Klarna till den e-postadress som du angav vid beställningstillfället. Fakturan har en betalningstid på 30 dagar från att din vara skickats och det tillkommer ingen fakturaavgift.

Kan jag dela upp betalningen?
Ja, delbetalning erbjuder vi genom vår samarbetspartner Klarna och visas tillsammans med respektive villkor i vår Klarnakassa.

Hur gör jag med min faktura vid en retur?
Om du valt att returnera hela din order och ännu inte betalat fakturan, kommer fakturan att krediteras när returen är behandlad, vilket bekräftas genom e-post. 
Behåller du några produkter i din order så kommer du att få en uppdaterad faktura till din e-post när returen är behandlad och klar.
På en standardfaktura är det 30 dagars betalningstid, om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du kostnadsfritt och enkelt flytta fram ditt förfallodatum på ditt personliga klarnakonto, my.klarna.com

Hur gör jag om jag redan betalat min faktura och vill returnera?
Om du valt att returnera hela eller delar av din order kommer fakturan att krediteras när returen är behandlad, vilket bekräftas genom e-post. 
Vi har ett enhetsfraktpris på f.n. 69 kr på alla ordrar (99kr för hemleverans) och en returfraktavgift på 69 kr med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Vid hel- eller delretur återbetalas inte ovan nämnda frakt- och returkostnader.

Du kommer i samband med detta via Klarna också få ett separat mail med ett formulär, där du fyller i aktuella bank- och kontouppgifter för återbetalningen. Återbetalningen via Klarna tar normalt ca 7-10 bankdagar. Har du betalat med kort, direktbetalning via bank, är återbetalningstiden via Klarna tar det ca 1-3 bankdagar innan du har pengarna tillbaka på ditt konto.

Kan jag som privatperson välja faktura med olika faktura- och leveransadress?
Nej, av säkerhetsskäl erbjuds det enbart vid kortbetalning.

Kan man som företag betala mot faktura?
Ja det går bra. Du väljer "Byt till företagskund" i kassan.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
Det är 30 dagars betalningstid vilket räknas från det att din vara skickats.

Är det säkert att betala med mitt kreditkort på Sportbrillor.se?
Ja. Kortbetalningar sker genom Klarna och all överföring av informationen sker säkert och i krypterad form. Vid kortbetalning uppges ditt kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa typer av kort en 3D Secure-kod.

Kan jag betala med ett utländskt kort?
Ja, det går bra att betala med utländska kort som är registrerade i ett EU-land.

När debiteras mitt kort om jag väljer kortbetalning?
Ditt kort belastas direkt i samband köpet.

Hur använder jag eventuell rabattkupong?
Inne i ”kassan” finns en ruta där du skriver in din kod. När du angivit koden klickar du på ”OK”. Därefter kommer rabatten att reduceras från ordern. Kontrollera för säkerhets skull att rabatten reducerats innan du slutför ditt köp.

Det ligger fortfarande kvar en reservation på mitt konto trots att jag avbrutit min order?
Denna reservation kommer släppa inom normalt tre arbetsdagar. Om det inte sker, kontakta din bank för vidare hjälp.

Pengarna är dragna från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse på min e-post?
Kontrollera att du har angivit rätt e-postadress. Kontakta kundservice så hjälper vi dig att ändra adressen eller vad som har blivit fel.

Jag vill ändra i min order men pengarna har redan dragits från mitt konto?
Så länge du vill byta till något som är billigare är det inga problem. Kontakta vår kundservice för vidare hjälp. Vill du däremot byta till något som är dyrare behöver vi ta bort din order och därefter registrera en ny order. Enklast är att kontakta kundservice som hjälper dig vidare.



Leverans

Vad har ni för leveranstid?
Vi leverar på 3-5 arbetsdagar, för hemleverans tillkommer normalt en dag.

För övriga beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid och vi bekräftar alltid leveranstiden för beställningsvaror efter att vi stämt av detta med aktuell leverantör. I de flesta fall är leveranstiden snabbare än det som anges i shopen för beställningsvaror.
Vi vet att leveranstiden är viktig för dig som kund och därför visar vi tydligt aktuell leveranstid per produkt enligt ovan leveransinformation.

Erbjuder ni hemleverans?
Ja, vi erbjuder hemleverans via PostNords hemleveranstjänst, kallad MyPack Home. Du blir sms-aviserad när ditt paket är redo att levereras till dig. Du kan tidigast få din hemleverans nästkommande vardag efter aviseringsdagen. Normal leveranstid är 3-6 arbetsdagar.
Datum och tid bestämmer du själv och leveransen sker vardagar mellan kl. 9.00-21.00 i 2-4 timmars intervall. Tidsintervallen varierar beroende på mottagarens adress. Du kan också själv välja bland flera olika sätt att ta emot försändelsen. Läs mer här. Vid retur, medföljer förbetald returfraktetikett, för inlämning av försändelsen, till ett av PostNords ombud när dig.

Tar det längre tid att välja hemleverans jämfört med leverans till ombud?
Räkna med att det tar 1 dag extra för denna tjänst. 

Vad händer om jag skulle missa att ta emot hemleveransen?
Om du mot förmodan skulle missa leveransen och det blir en s.k. bomkörning, hamnar ditt paket istället hos ett lokalt PostNordombud nära dig för egen hämtning. Ingen extra kostnad tillkommer p.g.a. en bomkörning. 

Arbetar ni något med hållbara leveranser?
Ja, vi gör flera saker som vi kortfattat beskriver nedan:
-Vi klimatkompenserar alla våra leveranser.
-Vi använder återvinningsbara förpackningsmaterial.
-Vi strävar alltid efter att minimera förpackningsstorleken i syfte att minska mängden onödig luft i paketen.
-Vi minimerar pappersutskick genom elektronisk kommunikation kopplat till order- och leverans. 

Kan jag få expressleverans ifall jag är ”sent ute”?
Nej, vi erbjuder ingen bud- eller expressleverans.

Kan man hämta produkterna istället för att ni skickar ordern?
Nej, tyvärr inte. 

Kan jag spåra min leverans?
I samband din leverans fick du ett separat "leveransmail" från oss med kollinummer för din försändelse. Klicka på länken så ser du direkt status avseende din leverans. Har du slängt detta mail, kontakta vår kundservice så hjälper vi till att ge dig en ny länk för att följa ditt paket.
Vi skickar våra paket med antingen PostNord MyPack Collect som är fullt spårningsbar. För mindre försändelser använder vi Postnord Varubrev 1:a klass. Denna tjänst är bara delvis spårbar eftersom den (om möjligt) lämnas direkt i din brevlåda/brevinskast. 

Hur vet jag om min order är levererad från Sportbrillor.se?
När vi skickar din order får du samtidigt en bekräftelse via e-post att din order är på väg med kollinumret så att du själv kan följa försändelsens väg till dig. 
Du blir även aviserad via SMS, när din försändelse finns tillgänglig för uthämtning på ett av PostNords utlämningsställen nära dig. Mindre paket lämnas om möjligt direkt i din brevlåda/brevinkast.

Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt postombud?
När din order finns tillgänglig att hämta skickas det ett SMS till dig på det mobilnummer du angav vid beställningstillfället. 

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt postpaket?
Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 7 dagar. Du kan som kund kostnadsfritt förlänga liggetiden till totalt 14 dgr. För paket som inte hämtas ut och går i retur till oss, debiteras du som kund en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till vår administration och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten eller öppet köp.

Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Sportbrillor.se men inget avisering från posten?
Kontakta vår kundservice. Finns produkten på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med giltig legitimation och det kollinummer som du erhåller från kundservice.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?
Vi ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Du ska anmäla en eventuell synlig transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras. Därefter kontaktar du vår kundservice snarast möjligt så att vi kan hjälpa dig, dock senast inom 5 arbetsdagar efter att du hämtat ut försändelsen. Detta för att Sportbrillor i sin tur ska kunna reklamera försändelsen till PostNord.

Levererar ni utanför Sverige?
Nej, vi levererar tyvärr inte utanför Sverige.



Returer

Jag vill göra ett återköp, hur gör jag?
Vi har en returfraktavgift på 69 kr. Med alla försändelser, skickar vi med en förbetald returfraktetikett med all nödvändig text redan ifyllt och klart. Det enda du behöver göra är att klistra på returfraktetiketten utanpå paketet och bifoga en kopia på din följesedel/faktura.
Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på produktens originalförpackning. Vi rekommenderar att du använder samma ytteremballage som användes av oss när du fick din försändelse. Om du av misstag slängt ytterkartongen, använd en annan likvärdig kartong sett till storleken, eller passande kartong sett till produkten du vill returnera.
Vid retur, där egen kartong används och som är onödigt stor, kan vi komma att dra av den fördyrande kostnaden som fel anpassad kartong innebär.  

Vi har ett enhetsfraktpris på f.n. 69 kr på alla ordrar (Hemleverans 99 kr) och en returfraktavgift på 69kr med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Vid hel- eller delretur återbetalas inte ovan nämnda frakt- och returkostnader.

Vid retur står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vi rekommenderar att du använder samma ytteremballage som användes av oss när du fick din försändelse. Spara därför emballaget till dess du är helt säker på att du inte vill byta eller returnera varan.

Hur lång tid tar en retur att hantera?
Vi hanterar din retur snabbast möjligt och normalt inom 2-4 arbetsdagar. Du kommer att få en bekräftelse på e-post när vi hanterat ditt ärende.

Om jag returnerar en order, behöver jag betala fraktkostnaden?
Vi har ett enhetsfraktpris på f.n. 69 kr på alla ordrar (99 kr för hemleverans) och en returfraktavgift på 69 kr med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Vid hel- eller delretur återbetalas inte ovan nämnda frakt- och returkostnader.

Om jag valt faktura som betalning, måste jag betala fakturan före jag skickar tillbaka produkten?
Betalningsvillkoren är 30 dagar vid fakturabetalning via Klarna och du behöver inte betala din faktura om du vill returnera produkten. Säkerställ dock att du returnerar produkten i god tid innan fakturan förfaller till betalning. D.v.s. att returen finns oss tillhanda i god tid innan fakturans förfallodag.

Om du är lite sent ute med att returera produkten och risk finns att fakturan förfaller till betalning innan vi får returen, kan du enkelt flytta fram ditt förfallodatum på ditt personliga klarnakonto, my.klarna.com, så att du slipper eventuella påminnelser och dylikt. 

Notera dock att för att retur ska godkännas måste varan vara i oskadat skick. Har du behållit delar av din order så kommer du få ut en ny faktura på de produkter du har behållit. Vid retur i samband med bytet står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med.

Har jag öppet köp på allt?
Ångerrätten/öppet köp gäller inte varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis slipade glasögon. Ej heller reservdelar samt specialbeställningar på varor som normalt inte ingår i vårt sortiment. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Sportbrillor bekostar en retur per försändelse.

Kan jag lämna tillbaka eller byta en vara i butik?
Nej, tyvärr inte.

Jag vill göra ett byte, hur gör jag?
Vi har en returfraktavgift på 69 kr och med varje leverans medföljer en förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige).  

Busenkel returprocess
Och returprocessen kunde inte vara enklare. Är du inte nöjd med produkten använder du samma ytteremballage som produkten kom i, tejpar igen och klistrar på den färdiga returfraktetiketten. Kommer du ihåg att lägga med en kopia av följesedeln så uppskattar vi det men annars klarar vi oss med att vi ser vem returen kommer ifrån på fraktetiketten.

Du kommer att få en bekräftelse på mail när vi hanterat ditt ärende. Vill du byta till något som är billigare så krediterar vi mellanskillnaden. Vill du däremot byta till något som är dyrare behöver vi kreditera hela din order och du lägger sedan en ny beställning. Kontakta kundservice så kommer vi hjälpa dig med detta.

Vid retur i samband med bytet står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vi rekommenderar att du använder samma ytteremballage som användes av oss när du fick din försändelse. Spara därför emballaget till dess du är helt säker på att du inte vill byta eller returnera varan.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag och vilka garantier har jag?
Du har enligt lag tre års reklamationsrätt. Finns det möjlighet att ta en bild på problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Bifoga därför gärna bilden i ett e-post till kundservice@sportbrillor.se med utförlig beskrivning om vad som hänt. Därefter kommer vår kundservice att kontakta dig för att hjälpa dig.

Jag har skickat tillbaka en vara och vill veta status, hur gör jag?
Din retur hanteras så snart vi fått den och i turordning som den har kommit in. Du kommer att få en bekräftelse på e-post när vi hanterat ditt ärende. Kontakta kundservice@sportbrillor.se för att veta aktuell status. 

Tillkommer några kostnader vid en retur om jag valt faktura eller delbetalning som betalningsalternativ?
Ja! Vi har enhetsfraktkostnad på f.n. 69 kr (f.n. 99 kr för hemleverans), på alla ordrar och en returfraktavgift på 69 kr med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Vid hel- eller delretur återbetalas inte ovan nämnda frakt- och returkostnader.



Produkter

Jag önskar kompletterande information om en produkt, vart vänder jag mig?
Saknar du information om en viss produkt kontaktar du vår kundservice på kundservice@sportbrillor.se. Vi har som ambition att du ska få kontakt med oss inom 24 timmar. Är det en helgdag eller röd dag har vi stängt men lovar att kontakta dig snarast möjligt kommande vardag.


Kontakt

Jag hittar inte det jag söker på denna sida hur kontaktar jag er?
Du kontaktar oss via e-post på kundservice@sportbrillor.se. Vi har som ambition att du ska få kontakt med oss inom 24 timmar. Är det en helgdag eller röd dag har vi stängt men lovar att kontakta dig snarast möjligt kommande vardag.

Har ni en butik som jag kan besöka?
Nej, tyvärr inte.