Frågor & svar

Order »
Betalning »
Leverans »
Returer »
Produkter »
Kontakt »


Order

Hur vet jag att min order har blivit mottagen?
Det skickas ett ordererkännande till den e-post du har uppgivit vid beställningen. Har du inte fått ett e-postmeddelande har beställningen inte gått igenom eller en felaktig e-postadress är angiven. Är du osäker så kontakta gärna vår kundservice.

Hur gör jag för att komplettera eller ändra min order?
Detta går inte att göra själv. Kontakta kundserivce snarast möjligt för vidare hjälp.

Hur gör jag för att avbryta en order som jag lagt?
Kontakta kundservice via mail eller telefon så hjälper vi dig med detta under förutsättning att din order inte är levererad ännu. Är den levererad måste du ta emot leveransen och sedan returnera försändelsen till oss med den förbetalda returfraktetiketten som medföljer varje leverans. När vi fått din retur kommer vi att kreditera din order förutom enhetsfrakten (frakten till dig) som f.n. är 39 kr.

Vad händer om jag inte hämtar ut min beställning hos postombudet?
Hämtar du inte ut beställda varor debiteras du 299 kr för outlöst paket.

Hur kan jag se status på en redan lagd order?
När du loggar in på Mina Sidor så ser du statusen på dina order. Inloggning till detta skapas om du väljer att spara dina uppgifter.

Är alla priser på Sportbrillor.se inklusive moms?
Ja, alla priser är inklusive moms och i svenska kronor.

Om jag hittat ett lägre pris men vill handla av Sportbrillor.se?
Om du inför ett köp eller upp till 7 dgr efter köpet, hittar en likadan vara till ett billigare pris i antingen någon svensk fysisk butik, eller i någon svensk internetbutik (d.v.s. ett svenskregistrerat bolag), drar vi av mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig. I händelse frakt-, eller andra avgifter tillkommer, ska alla sådana avgifter inkluderas vid prisjämförelsen.

Vad kostar frakten inom Sverige?

Vi har ett enhetsfraktpris på 39 kr (oavsett vikt och volym) på alla ordrar och ALLTID gratis returfrakt med en medföljande förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 

Busenkel returprocess
Och returprocessen kunde inte vara enklare. Är du inte nöjd med produkten använder du samma ytteremballage som produkten kom i, tejpar igen och klistrar på den färdiga returfraktetiketten. Kommer du ihåg att lägga med en kopia av följesedeln så uppskattar vi det men annars klarar vi oss med att vi ser vem returen kommer ifrån på fraktetiketten.

Kan ni leverera utomlands och vad är i så fall fraktkostnaden?
Ja, vi levererar, mot kortbetalning via Klarnas Checkout (VISA/Mastercard), till alla länder inom EU, undantaget Grönland, Färöarna och Åland. Enhetsfraktkostnad på 175 kr och ingen fri returfrakt. Leveranstiden är ca 3-5 arbetsdagar. Kontakt med vår kundservice för närmare information om hur du går tillväga för att beställa. 

Hur mycket måste jag handla för, för att få det fraktfritt inom Sverige?
Vi har ingen fraktfri gräns utan debiterar en låg enhetsfrakt på f.n. 39 kr (oavsett vikt och volym) på alla beställningar. Fri retur gäller på alla ordrar och en förbetald returfraktetikett medföljer leveransen.


Betalning

Vilka betalningssätt kan jag välja på?
Vi erbjuder privatpersoner fakturabetalning, direktbetalning via bank, kortbetalning och delbetalning via vår Klarnakassa. För företag finns Klarna Faktura, delbetalning och kortbetalning. 

Hur fungerar fakturabetalning?
När vi skickar ditt paket/försändelse får du fakturan skickad med e-post från Klarna till den e-postadress som du angav vid beställningstillfället. Fakturan har en betalningstid på 14 dagar från att din vara skickats och det tillkommer ingen fakturaavgift.

Kan jag dela upp betalningen?
Ja, delbetalning erbjuder vi genom vår samarbetspartner Klarna och visas tillsammans med respektive villkor i vår Klarnakassa.

Hur gör jag med min faktura vid en retur?
Om du valt att returnera hela din order och ännu inte betalat fakturan, kommer fakturan att krediteras när returen är behandlad, vilket bekräftas genom e-post. Notera att vi krediterar samtliga returnerade varor, dock inte fraktkostnaden på f.n. 39 kr.
Behåller du några produkter i din order så kommer du att få en uppdaterad faktura till din e-post när returen är behandlad och klar.
På en standardfaktura är det 14 dagars betalningstid, om ditt förfallodatum börjar närma sig kan du kostnadsfritt och enkelt flytta fram ditt förfallodatum på ditt personliga klarnakonto, my.klarna.com

Hur gör jag om jag redan betalat min faktura och vill returnera?
Om du valt att returnera hela eller delar av din order kommer fakturan att krediteras när returen är behandlad, vilket bekräftas genom e-post. Notera att vi krediterar samtliga returnerade varor, dock inte fraktkostnaden på f.n. 39 kr. 
Du kommer i samband med detta via Klarna också få ett separat mail med ett formulär, där du fyller i aktuella bank- och kontouppgifter för återbetalningen. Återbetalningen via Klarna tar normalt ca 7-10 bankdagar. Har du betalat med kort, direktbetalning via bank, är återbetalningstiden via Klarna tar det ca 1-3 bankdagar innan du har pengarna tillbaka på ditt konto.

Kan jag som privatperson välja faktura med olika faktura- och leveransadress?
Nej, av säkerhetsskäl erbjuds det enbart vid kortbetalning.

Kan man som företag betala mot faktura?
Ja det går bra. Du väljer "Byt till företagskund" i kassan.

Hur många dagar har jag på mig att betala en faktura?
Det är 14 dagars betalningstid vilket räknas från det att din vara skickats.

Är det säkert att betala med mitt kreditkort på Sportbrillor.se?
Ja. Kortbetalningar sker genom Klarna och all överföring av informationen sker säkert och i krypterad form. Vid kortbetalning uppges ditt kortnummer, kortets giltighetstid, CVC-kod samt för vissa typer av kort en 3D Secure-kod.

Kan jag betala med ett utländskt kort?
Ja, det går bra att betala med utländska kort som är registrerade i ett EU-land.

När debiteras mitt kort om jag väljer kortbetalning?
Ditt kort belastas direkt i samband köpet.

Hur använder jag eventuell rabattkupong?
Inne i ”kassan” finns en ruta där du skriver in din kod. När du angivit koden klickar du på ”OK”. Därefter kommer rabatten att reduceras från ordern. Kontrollera för säkerhets skull att rabatten reducerats innan du slutför ditt köp.

Det ligger fortfarande kvar en reservation på mitt konto trots att jag avbrutit min order?
Denna reservation kommer släppa inom normalt tre arbetsdagar. Om det inte sker, kontakta din bank för vidare hjälp.

Pengarna är dragna från mitt konto men jag har inte fått någon orderbekräftelse på min e-post?
Kontrollera att du har angivit rätt e-postadress. Kontakta kundservice så hjälper vi dig att ändra adressen eller vad som har blivit fel.

Jag vill ändra i min order men pengarna har redan dragits från mitt konto?
Så länge du vill byta till något som är billigare är det inga problem. Kontakta vår kundservice för vidare hjälp. Vill du däremot byta till något som är dyrare behöver vi ta bort din order och därefter registrera en ny order. Enklast är att kontakta kundservice som hjälper dig vidare.



Leverans

Vad har ni för leveranstid?
Vi prioriterar riktigt snabba leveranser och beställningar oss tillhanda fram till kl. 15.00 (vardagar) på lagervaror skickas samma dag. PostNords leveranstid är sedan normalt 1-3 arbetsdagar. 

För övriga beställningsvaror anges en ungefärlig leveranstid och vi bekräftar alltid leveranstiden för beställningsvaror efter att vi stämt av detta med aktuell leverantör. I de flesta fall är leveranstiden snabbare än det som anges i shopen för beställningsvaror.
Vi vet att leveranstiden är viktig för dig som kund och därför visar vi tydligt aktuell leveranstid per produkt enligt ovan leveransinformation.

Kan man hämta produkterna istället för att ni skickar ordern?
Ja, vi har hämtlager i centrala Stockholm (Kungsholmen). Du väljer hämtlager som alternativ i kassan och därefter får du ett separat e-post när din beställning är klar för att hämta med all övrig nödvändig information.

Hur snabbt kan jag hämta en beställning efter att jag lagt en order?
Förutsatt att köpta produkter finns i lager, är din order normalt klar för avhämtning inom 1 timme och vi finns på plats vardagar mellan kl. 9-17. 
Eftersom vi inte är en renodlad butik utan en e-handlare med kontor/showroom/hämtlager, behöver du innan besöket säkerställa via mejl, att vi är på plats och inte är ute på något ärende.

Hur vet jag om min order är levererad från Sportbrillor.se?
När vi skickar din order får du samtidigt en bekräftelse via e-post att din order är på väg med kollinumret så att du själv kan följa försändelsens väg till dig. 

Du blir även aviserad via SMS, när din försändelse finns tillgänglig för uthämtning på ett av PostNords utlämningsställen nära dig. Mindre paket lämnas om möjligt direkt i din brevlåda/brevinkast.

Har du valt "hämtlager" får du ett separat e-post när din order är klar att hämtas. Normalt redan efter 1-2 timmar.

Hur vet jag när jag kan hämta min order hos mitt postombud?
När din order finns tillgänglig att hämta skickas det ett SMS till dig på det mobilnummer du angav vid beställningstillfället. 

Hur lång tid har jag på mig att hämta mitt postpaket?
Ditt paket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar. Paket som inte har hämtats ut inom 14 dagar återsänds till oss. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till vår administration och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten eller öppet köp.

Vad händer om jag fått en leveransbekräftelse från Sportbrillor.se men inget avisering från posten?
Kontakta vår kundservice. Finns produkten på ditt utlämningsställe kan du hämta ut ordern med giltig legitimation och det kollinummer som du erhåller från kundservice.

Vad gör jag om min produkt är transportskadad vid ankomsten?
Vi ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Du ska anmäla en eventuell synlig transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet. Detta för att försändelsen ska kunna reklameras. Därefter kontaktar du vår kundservice snarast möjligt så att vi kan hjälpa dig, dock senast inom 5 arbetsdagar efter att du hämtat ut försändelsen. Detta för att Sportbrillor i sin tur ska kunna reklamera försändelsen till PostNord.

Levererar ni utanför Sverige?
Ja, vi levererar, mot kortbetalning via Klarnas Checkout (VISA/Mastercard), till alla länder inom EU, undantaget Grönland, Färöarna och Åland. Enhetsfraktkostnad på 175 kr och ingen fri returfrakt för orders över 500 kr. Däremot gäller såklart 30 dgr öppet köp. Leveranstiden är ca 3-5 arbetsdagar. Kontakt med vår kundservice för närmare information om hur du går tillväga för att beställa.



Returer

Jag vill göra ett återköp, hur gör jag?
Det ingår alltid fri retur på alla ordrar! Med alla försändelser, skickar vi med en förbetald returfraktetikett med all nödvändig text redan ifyllt och klart. Det enda du behöver göra är att klistra på returfraktetiketten utanpå paketet och bifoga en kopia på din följesedel/faktura. 
Vid retur krediteras originalfakturan förutom fraktkostnaden på f.n. 39 kr.

Vid retur står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vi rekommenderar att du använder samma ytteremballage som användes av oss när du fick din försändelse. Spara därför emballaget till dess du är helt säker på att du inte vill byta eller returnera varan.

Hur lång tid tar en retur att hantera?
Vi prioriterar alltid att hantera din retur snabbast möjligt. Oftast samma dag som returen är oss fysiskt tillhanda eller senast nästkommande vardag. Du kommer att få en bekräftelse på e-post när vi hanterat ditt ärende.

Om jag valt faktura som betalning, måste jag betala fakturan före jag skickar tillbaka produkten?
Betalningsvillkoren är 14 dagar vid fakturabetalning via Klarna och du behöver inte betala din faktura om du vill returnera produkten. Säkerställ dock att du returnerar produkten i god tid innan fakturan förfaller till betalning. D.v.s. att returen finns oss tillhanda i god tid innan fakturans förfallodag.

Om du är lite sent ute med att returera produkten och risk finns att fakturan förfaller till betalning innan vi får returen, kan du enkelt flytta fram ditt förfallodatum på ditt personliga klarnakonto, my.klarna.com, så att du slipper eventuella påminnelser och dylikt. 

Vid retur krediteras originalfakturan förutom fraktkostnaden på f.n. 39 kr. 

Notera dock att för att retur ska godkännas måste varan vara i oskadat skick. Har du behållit delar av din order så kommer du få ut en ny faktura på de produkter du har behållit. Vid retur i samband med bytet står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med.

Har jag öppet köp på allt?
Ångerrätten/öppet köp gäller inte varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis slipade glasögon. Ej heller reservdelar samt specialbeställningar på varor som normalt inte ingår i vårt sortiment. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Sportbrillor bekostar en retur per försändelse.

Kan jag lämna tillbaka eller byta en vara i er butik?
Ja, du kan lämna tillbaka, eller byta din vara, direkt hos oss på Sportbrillor.se. Besöksadress enligt nedan. Normalt är vi på plats vardagar mellan kl. 9-17. Säkerställ innan ditt besök, via kundservice@sportbrillor.se, att inte kontoret är tillfälligt obemannat.

Sportbrillor.se (PM Retail AB)
Alströmergatan 33 bv 
112 47 STOCKHOLM
SWEDEN 

Jag vill göra ett byte, hur gör jag?
Vi har ALLTID gratis returfrakt och med varje leverans medföljer en förbetald returfraktetikett (gäller frakt inom Sverige). 
Busenkel returprocess
Och returprocessen kunde inte vara enklare. Är du inte nöjd med produkten använder du samma ytteremballage som produkten kom i, tejpar igen och klistrar på den färdiga returfraktetiketten. Kommer du ihåg att lägga med en kopia av följesedeln så uppskattar vi det men annars klarar vi oss med att vi ser vem returen kommer ifrån på fraktetiketten.

Du kommer att få en bekräftelse på mail när vi hanterat ditt ärende. Vill du byta till något som är billigare så krediterar vi mellanskillnaden. Vill du däremot byta till något som är dyrare behöver vi kreditera hela din order och du lägger sedan en ny beställning. Kontakta kundservice så kommer vi hjälpa dig med detta.

Vid retur i samband med bytet står du som kund risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Vi rekommenderar att du använder samma ytteremballage som användes av oss när du fick din försändelse. Spara därför emballaget till dess du är helt säker på att du inte vill byta eller returnera varan.

Jag vill göra en reklamation, hur gör jag och vilka garantier har jag?
Du har enligt lag tre års reklamationsrätt. Finns det möjlighet att ta en bild på problemet så underlättar detta hanteringen av ditt ärende. Bifoga därför gärna bilden i ett e-post till kundservice@sportbrillor.se med utförlig beskrivning om vad som hänt. Därefter kommer vår kundservice att kontakta dig för att hjälpa dig.

Jag har skickat tillbaka en vara och vill veta status, hur gör jag?
Din retur hanteras så snart vi fått den och i turordning som den har kommit in. Du kommer att få en bekräftelse på e-post när vi hanterat ditt ärende. Kontakta kundservice@sportbrillor.se för att veta aktuell status. Kan vara bra att veta att vi alltid prioriterar att hantera returerna snabbt, oftast samma dag men annars alltid nästkommande vardag.

Tillkommer några kostnader vid en retur om jag valt faktura eller delbetalning som betalningsalternativ?
Nej, inga avgifter tillkommer om du returnerar en komplett order oavsett betalningssätt. Dock så debiteras du alltid för enhetsfrakten (frakten till dig) som f.n. är 39 kr.



Produkter

Jag önskar kompletterande information om en produkt, vart vänder jag mig?
Saknar du information om en viss produkt kontaktar du enklast vår kundservice på kundservice@sportbrillor.se. Vi har som ambition att du ska få kontakt med oss inom 4 timmar, dock senast alltid samma vardag. Är det en helgdag eller röd dag har vi stängt men lovar att kontakta dig direkt kommande vardag.


Kontakt

Jag hittar inte det jag söker på denna sida hur kontaktar jag er?
Du kontaktar oss enklast via e-post på kundservice@sportbrillor.se. Vi har som ambition att du ska få kontakt med oss inom 4 timmar, dock senast alltid samma vardag. Är det en helgdag eller röd dag har vi stängt men lovar att kontakta dig direkt kommande vardag.
Vi finns givetvis också tillgängliga per telefon om du tycker det är enklare eller mer bekvämt. Du når vår kundservice vardagar måndag – fredag kl. 09.00 – 12.00. Telefonnumret till Kundservice är 08 – 631 00 22.

Vilka öppettider har kundservice?
Du kontaktar oss enklast via e-postadressen, kundservice@sportbrillor.se. Vi har som ambition att du ska få kontakt med oss inom 4 timmar, dock senast alltid samma vardag. Är det en helgdag eller röd dag har vi stängt men lovar att kontakta dig direkt kommande vardag.
Vi finns givetvis också tillgängliga per telefon om du tycker det är enklare eller mer bekvämt. Du når vår  kundservice vardagar måndag – fredag kl. 09.00 – 12.00. Telefonnumret till Kundservice är 08 – 631 00 22.

Har ni en butik som jag kan besöka?

Ja, vi har ett kontor/showroom/hämtlager dit du alltid är varmt välkommen att besöka oss både för att hämta din vara/varor, för att få personlig rådgivning och testa storlekar, lämna tillbaka en vara eller bara för att snacka sport och avnjuta en god kopp kaffe. Normalt är vi alltid på plats vardagar mellan kl. 9-17. Men, du behöver kontakta oss på kundservice@sportbrillor.se innan ditt besök för att säkerställa att kontoret inte råkar vara obemannat just när du vill besöka oss.

Hitta till oss:
Sportbrillor.se
Alströmergatan 33 bv
112 47 Stockholm (Kungsholmen)

Men, hur kommer jag dit?
Åker du bil kan du utan problem "kort" parkera direkt utanför vår dörr.
8 min gångavstånd från St:Eriksplan.
4 min gångavstånd från T-banestation Fridhemsplan (uppgång St:Eriksgatan).
Se karta: Google Maps